Gelukkiger zijn op het werk hangt samen met een betere gezondheid en welzijn, creatievere en effectievere probleemoplossing, meer productiviteit en innovatie en een snellere loopbaanontwikkeling.
Mensen die gelukkiger zijn op het werk, zijn authentieker, meer betrokken en gedreven en meer bereid om bij te dragen dan louter wat er in hun functieomschrijving staat. Ze vinden ook meer betekenis in hun werk en gaan vaker helemaal op in hun werk.
Bij tegenslagen zijn medewerkers van organisaties die hoog scoren op werkgeluk beter in staat om het grotere geheel te zien, waardoor ze minder gestrest zijn en conflicten beter kunnen oplossen. Ook kunnen medewerkers bij ‘gelukkige organisaties’ beter omgaan met en herstellen van werkbelasting.
Sociaal gezien worden mensen die
gelukkiger zijn op het werk door anderen beoordeeld als sympathieker en
betrouwbaarder. Ze krijgen meer respect en zijn effectievere leiders.
Gelukkige medewerkers zijn behulpzamer en geven collega’s meer steun in moeilijk tijden.
Organisaties die aandacht besteden aan gelukkig werken, rapporteren
minder personeelsverloop, lagere zorg-kosten, minder fouten, meer
efficiëntie.
‘Gelukkige organisaties’ hebben loyalere klanten en groeien sneller dankzij mond-tot-mondreclame.